Thursday, December 31, 2009

Lama tp Baru.....=)

Rumah Dr. Amal~tahun 3, 2009

Raya Perubatan, Kaherah~awal tahun 3, 2008

Raya lagi~tahun 3, 2008

Bersama Ust Zaidan n Kak Jun~ awal tahun 2, 2007

Kaherah~tahun 2, 2008

Alexandria~akhir tahun 1, 2007

ARMA~awal tahun 2, 2007

Besday di BBQ, 20 Januari~tahun 2, 2008

Sinai~tahun 2, 2008

Rumah Suzan, Sinai~tahun 2, 2008

Mo'men 31 Disember 2009~tahun 4
Mo'men~tahun 4

Dak2 umah Suzan lama~tahun 4, 2009..=D

Rindu x terkata....
walau dah bertukar status,
walau dah berpindah randah,
moga ukkhuwah ini kekal indah...
bt selamanya...=)

~~~~


Sunday, December 27, 2009

Bahagia...=)

xmao kata apa2...bahagia2...muahaha....=p

Wednesday, October 14, 2009

----------------

Malam ni, aizah n ika akan berangkat pulang ke mesir...emm, tp sbenarnya dh dua jam dlm kapal terbang..8-10 jam lg smpai la tu...=p

moga slamat smpai anda berdua...
nnt blk, kemas rumah ye...
piah n husna blk nnt..xyah bt apa dh...
hehe..x lah, lawak sj...

sy sdr, msh malas nk packing brg...
plg x ska packing...
nnt lah..
khamis, jumaat n sabtu ada lg..hehe..
adek2 di luar sana..
jgn amalkan skap ska tangguh..
x elok..=p




malaysiaku sayang...
huhu....=(

p/s-->kpd kwn2 yg baru lps exciden...sy doakan moga cpt smbuh...sabar slalu naa..=)

Wednesday, October 7, 2009

Zagazig ku..aku rindu!!

Lama sudah x mencoret apa2..
gatal tgn plak rasa....
dh berhabuk bersawang rupanya blog sapiah ni...
tp xpa...meh kita sapu sawang2 itu suma dgn pos baru...
hehehehehehe....

nk stat dgn apa niii.??
haa...yg prtamanya, sy msh di bumi msia terchentaa...
x lama dh utk pulang ke mesir...
kira2 ada 10 hari lg nk blk sana..18 hb..
oh sy sgt menunggu hari tu...
sy rndu pd zagazig yg aman damai dan permai..
haha..overrated...

yg keduanya...kuliah dh mula...
dan sy dgn besnya tinggal kuliah slama 2 mggu...setgh bulan tuu...
hadedeh...xpa, kena kejar super laju blk nnt...
dengar kata dh stat dua subjek blajar....
ssh ke sng taun nii ye? hmmm....blk sana br tau nnt....

adek yg tersyg..si athirah itu sdh pon blk ke sana..
sebulan ja dpt bermanja...huhuhu...
kesian dia...dan sy jugaa!! =(
nnt nk teriak puas2 bila2 bleh skype...=p
(maaf ye kakcik x dpt tgk..kakak bg video ye nnt...heee~)

kucing kesayangan kami, Buu...dh dibuang ntah ke mana...
tu la, berak merata sgt..
kan mak abah dh marah..(sy juga...)
las2 kena buang di ujung jalan...
nmpknya beliau xdpt cari jalan pulang...
sbb smpai skrg, dh hampir sbulan..x bersua muka...
haiihh, nsbmu la Buuu....

okeh...nk makan tgh hari...
kelaparan seh...
hehehe...
papai 4 now....

~adek nakal~

Wednesday, August 19, 2009

Friday, August 14, 2009

Xda keja...

Banyak benda nak kena pkir ni...adeh..
tp tkt nak pkir..so...
bt laa bnda2 xda pekdah...hehe..
baru td jumpa website ni kat fb faz..(kakpiah amek ye faz..=p)
lps dh bt..
ni la keputusannya...
ada bleh pecaya, ada xleh pecaya...hoho..


Your view on yourself:

You are down-to-earth and people like you because you are so straightforward. You are an efficient problem solver because you will listen to both sides of an argument before making a decision that usually appeals to both parties.


The type of girlfriend/boyfriend you are looking for: You are not looking merely for a girl/boyfriend - you are looking for your life partner. Perhaps you should be more open-minded about who you spend time with. The person you are looking for might hide their charm under their exterior.


Your readiness to commit to a relationship: You are ready to commit as soon as you meet the right person. And you believe you will pretty much know as soon as you might that person.


The seriousness of your love: You have very sensible tactics when approaching the opposite sex. In many ways people find your straightforwardness attractive, so you will find yourself with plenty of dates.-->yg ni xleh caya..tipoo ja...


Your views on education Education is very important in life. You want to study hard and learn as much as you can.


The right job for you: You have plenty of dream jobs but have little chance of doing any of them if you don't focus on something in particular. You need to choose something and go for it to be happy and achieve success.


How do you view success: You are confident that you will be successful in your chosen career and nothing will stop you from trying.


What are you most afraid of: You are concerned about your image and the way others see you. This means that you try very hard to be accepted by other people. It's time for you to believe in who you are, not what you wear.


Who is your true self: You are mature, reasonable, honest and give good advice. People ask for your comments on all sorts of different issues. Sometimes you might find yourself in a dilemma when trapped with a problem, which your heart rather than your head needs to solve.

Thursday, August 6, 2009

Dosa...

Mengikut imam Azzahabiyy dalam kitabnya "Al-Kabaair" beliau menghimpunkan jenis dosa-dosa besar sebanyak 70 perkara seperti berikut:

01 - Belajar ilmu dan sembunyi pengetahuan
02 - Bersaksi palsu
03 - Berjudi

04 - Bersumpah palsu dan bohong
05 - Berbohong
06 - Bergambar di baju (bila sembahyang)
07 - Perempuan pelacur
08 - Berbuat buruk terhadap yang lemah
09 - Berdebat dan memusuhi
10 - Bersifat dayus
11 - Bercakap kasar dengan orang tua
12 - Dusta nama Allah dan rasulnya
13 - Derhaka pada suami
14 - Derhaka pada hamba Allah, anggap baik dirinya
15 - Hakim derhaka
16 - Homosek (seagama/sejenis)
17 - Mengurangi timbangan
18 - Lari seorang hamba dari tuannya
19 - Lelaki menyerupai wanita
20 - Lari dari medan perang di jalan Allah
21 - Membunuh manusia
22 - Membunuh diri sendiri
23 - Mengamalkan sihir
24 - Meninggalkan sembahyang lima waktu
25 - Meninggalkan sembahyang jumaat
26 - Menderhaka kepada kedua ibu bapa
27 - Memutuskan hubungan silaturrahim
28 - Melakukan zina
29 - Makan harta anak yatim secara tidak betul
30 - Makan dari kekayaan haram
31 - Memberi dan menerima rasuah
32 - Melabuhkan pakaian kerana berlagak sombong
33 - Makan riba
34 - Minum arak

35 - Mencuri
36 - Merompak
37 - Melakukan kezaliman
38 - Melakukan pengkhianatan
39 - Menyebut-nyebut pemberian
40 - Mengingkari janji
41 - Memfitnah
42 - Mengutuk orang islam
43 - Merasa aman dari kemurkaan Allah
44 - Menipu harta rampasan
45 - Melampaui batas
46 - Menuduh zina terhadap orang baik
47 - Memakai emas dan sutera (bagi lelaki)
48 - Mempercayai nujum dan sihir
49 - Menjadi bapa sanggup
50 - Mencari kesalahan orang lain
51 - Menganggu orang lain
52 - Menganggu tetangga
53 - Menyakiti dan memaki orang islam
54 - Mengintip dan membuka rahsia orang
55 - Mencaci sahabat Nabi
56 - Mengurangi wasiat
57 - Mengingkari takdir
58 - Putus asa dari rahmat Allah
59 - Penipuan dan kezaliman terhadap rakyat
60 - Riak dan mempamerkan diri
61 - Syirikkan Allah dengan sesuatu yang lain
62 - Sombong serta angkuh
63 - Sembelih untuk selain Allah
64 - Tidak mengeluarkan zakat
65 - Tidak berpuasa di bulan ramadhan
66 - Tidak mengerjakan haji jikalau mampu
67 - Tidak istinjak selepas kencing
68 - Tidak mendengar cakap ibu bapa
69 - Tipu daya
70 - Wanita menyerupai lelaki

dicopy dari-->www.familiazam.com

Tuesday, August 4, 2009

--------------------------

MISI JIHAD CINTA


“Sayang, kita dah sampai.”

Safiyyah menggosok mata yang masih kantuk. Tudung labuhnya yang agak senget dibetulkan suaminya.

“Tapi safiyyah kena janji dengan abang, walau apapun yang jadi lepas ni Safiyyah mesti redha.”

Safiyyah mengerutkan dahi, pelik dengan kata-kata suaminya.

“Abang ni, dari tadi Safiyyah tanya kita nak kemana. Tapi abang tak jawab pun.”

“Kan abang nak bagi Safiyyah hadiah ulangtahun perkahwinan kita.”

“Tapi cara abang cakap tadi macam pelik je.”

“Nak kahwin lagi ya?”

Suaminya tergelak kecil. Lucu dengan pertanyaannya.

“Kalau betul kenapa?”

“Safiyyah tak kisah tau. Nanti Safiyyah dapat payung emas di syurga.”

Suaminya tersenyum. Isteri yang solehah. Moga dia menjadi bidadariku di syurga.

“Abang ni kenapa senyum-senyum ni?”

“Dah la. Lagi cepat kita masuk ke dalam lagi cepat Safiyyah dapat hadiah dari abang.”

“Okey..”

Dia membuka pintu kereta. Kereta hitam berkilat kepunyaan suaminya diparkir di tempat yang disediakan.


Di hadapannya tersergam sebuah bangunan canggih. Pintunya diperbuat

daripada kaca yang dihiasi kalimah ‘Lailahaillallah…

Muhamadurrasulullah..’.

Suaminya menggenggam erat tangannya, bagai tidak mahu dilepaskan.


****

Uwais memasukkan kad pintar kedalam ruang di tiang itu. Dengan pantas,

lantai yang dipijak bergerak ke atas menuju ke tingkat 8. Usai sampai,

dia menarik kembali kad pintarnya.

“Jom masuk sayang.”

Sekali lagi, dia memasukkan kad pintarnya ke dalam mesin pintu pejabat

di hadapannya. Lantas terpapar namanya di atas skrin mesin itu.

Beberapa minit kemudian, tertera perkataan ‘masuk’.

Dia memimpin tangan isterinya. Dengan yakin, dia memulas besi ringan yang terlekat di pintu pejabat itu.

Kelihatan seorang lelaki di dalam pejabat itu. Senyumannya mengisi

ruang wajahnya. Seakan terpancar nur keimanan pada rautnya yang tenang.

“Selamat datang Uwais Al-Qarni. Hari ini kau menunaikan janjimu.”

Lelaki itu menekan remote di tangannya. Kerusi di hadapan meja kaca itu terbuka.

“Sila duduk..”

“Terima kasih.”


Kelihatan lelaki itu mencari sesuatu. Dia menyelongkar laci kaca yang

terapung di atas, seperti kabinet kuno zaman 2008 yang diubah suai.

Cantik. Gabungan seni lama dan baru.


“Isi maklumat diri dan zaujah. Err, siapa nama dia?”

“Nur Safiyyah binti Dr Tariq Ziyad.”

“Dr Tariq Ziyad? Macam biasa dengar. Subhanallah, kamu anak seorang pahlawan?”

Safiyyah hanya diam merendah diri.

“Bagus. Kamu menjejaki langkah ayahmu. Memang berdarah pahlawan.”

Uwais menekan-nekan skrin sensitif di hadapannya. Dia mengisi maklumat dirinya dan Safiyyah.

Safiyyah memerhati.


MISI JIHAD CINTA


Nama Mujahid : Uwais Al-Qarni bin Ammar

Nama Mujahidah : Nur Safiyyah binti Tariq Ziyad


Dan banyak lagi butiran yang diisi suaminya..

Hati Safiyyah berbunga riang. Inikah hadiah dari Uwais kepadanya?

Subhanallah.. Ya Allah, aku syukur padaMu. Cita-citaku semakin dekat.

Syahid menggoda rohku. Aroma syurga menggamitku.



Misi jihad cinta itu sudah lama diidam-idamkan. Peraduan Misi Jihad

yang dimenanginya itu menjadi hadiah yang amat bernilai. Peraduan ini

melayakkan pasangan suami isteri sama-sama berjihad di tempat yang akan
di hantar oleh ejen. Hanya 20 pasangan yang mendapat tempat dalam masa
setahun. Misi ini adalah peluang terbaik untuk mencapai pangkat syahid.


“Sayang, mana kad pintar? Butiran peribadi perlu disahkan.”

Safiyyah lantas mengeluarkan kad pintarnya dari beg tangan elektronik hadiah dari arwah ayahnya.

“Ni bang..”

Butiran peribadi mereka kemudiannya disahkan. Laptop kecil sebesar tapak tangan itu diserahkan kepada lelaki di hadapannya.

Lelaki itu menekan-nekan sesuatu. Kemudian dia tersenyum.

“Kamu berdua dihantar ke Kota Toledo.”


****

“Bang..”

Uwais mendongak. Raut indah milik isterinya direnung. Sinar keimanan yang terlakar menenangkannya.

“Ya?”

Safiyyah diam. Dia menunduk. Air jernih memenuhi kolam matanya.

“Kenapa ni? Safiyyah tak suka ya hadiah ni?”

“Abang.. Apa ni.. Bukankah itu yang kita tunggu-tunggu selama ni? Safiyyah pun tak sangka kita menang peraduan tu.”

“Habis tu.. Kenapa menangis?”

“Safiyyah tak sabar nak pergi sana. Lagi 2 hari kan bang..”

“Ya,abang pun tak sabar dah. Semakin dekat bau harum syurga..”

“Abang..”

“Ya?”

“Kita berjumpa lagi tak nanti di syurga?”

“Safiyyah sayang…”

“Ya bang..”

“Safiyyah nanti insyaAllah jadi Ainul Mardhiah abang di syurga. Jangan risau ya..”

“Safiyyah tak risau pasal tu. Safiyyah yakin kalau Safiyyah tak jadi

bidadari abang pun, abang akan dapat bidadari yang lagi cantik dan

solehah daripada Safiyyah.”


Kata-kata lembut isterinya membuatkan dia tersentuh. Subhanallah.. Aku

sayang dia keranaMu ya Allah. Maka temukanlah kami di syurgaMu, jangan

Kau pisahkan kami. Cukup hanya dia bidadari solehah yang telah kau

sediakan untukku. Moga di dunia dan juga di syurga.


“Safiyyah.. Ingat tak dulu zaman kita sama-sama ditarbiyyah?”

“Ingat bang.. Masakan Safiyyah lupa. Taman yang mengajar Safiyyah erti perjuangan.”

“Dan abang tak sangka Allah pertemukan kita. Ingat tak dulu kita asyik bertengkar untuk capai

kata putus dalam mesyuarat? Kelakarnya masa tu. Isteri abang ni petah betul berhujah. Sampai kadang-kadang buat abang geram.”

“Laa.. Abang juga pesan pada kami, kami kena jadi Muslimat Tarbiyyah.

Muslimat yang kuat menongkah ujian, tabah menghadapi dugaan, pantas

berfikir, berana membantah kebatilan. Kan?”

“Ya sayang. Muslimat masa tu semua kuat belaka. Abang tengok macam kering hati je.”

“Terpaksa la bang. Kalau kami tak jadi macam tu, habis la perjuangan.

Asyik-asyik merajuk, menangis. Nanti tak jadi kerja pulak.”

“Ya, abang faham.”

“Abang tengok la buktinya. Dah 3 orang ahli syura muslimat kita yang

dah kotakan janji. Dah dapat pangkat syahid. Safiyah yang terlambat

bang..”

Safiyyah pilu, janjinya belum dikota lagi. Dia sedang menunggu saat

kemanisan itu. Nanti akan dia capai tangan sahabat-sahabatnya di syurga

nanti. Sahabat-sahabat, tunggu kedatanganku. Hatinya menyeru.

“Sabar la. Tak lama lagi..”


****

Di khemah persiapan, Kota Toledo.

Malam itu mereka tekun. Hati dan jiwa betul-betul diserahkan kepada

Allah. Setiap saat dipenuhi dengan solat-solat sunat, berzikir dan

alunan bacaan Al-Quran.

Di atas sejadah itu, Uwais memegang tangannya. Erat dan kemas. Tampak air matanya mengalir.

Safiyyah juga menangis hiba. Tiada kata yang mampu diungkap. Bukan

airmata sedih yang sedang mengalir. Tetapi armata bahagia, bahagia

kerana bakal menemui Rabbnya.


“Nur Safiyyah.. Terima kasih kerana menjadi isteri abang selama ini.

Safiyyah isteri solehah abang. Selama setahun kita kahwin, tak pernah

sekali pun Safiyyah sakiti hati abang. Safiyyah gigih berusaha menjadi

yang terbaik.”

Esakan isterinya semakin kuat. Hatinya pedih dalam gembira.

“Safiyyah, Allah temukan kita dalam lapangan perjuangan. Dan kita

berjanji akan hidup dalam lapangan ini selamanya. Matlamat kita jelas,

hidup mulia atau mati syahid. Sekarang di hadapan kita peluang,

Safiyyah kena serahkan pergantungan bulat-bulat pada Allah. Bila kita

sama-sama jalankan misi itu nanti, Safiyyah kena ingat Allah

banyak-banyak. Jangan fikir pasal abang lagi, tinggalkan dunia. Ingat

syahid.”


“Abang sayang Safiyyah kerana Allah. Abang minta maaf sebab tak dapat

nak beri Safiyyah apa-apa ganjaran selama Safiyyah berkorban jadi

isteri abang..”

“Abang, Safiyyah tak minta apa-apa pun.”

“Kita jumpa di syurga ya.. InsyaAllah..”

Dahi isterinya dikucup lembut.

“Abang ada satu permintaan.”

“Apa dia bang?”

“Baju tu. Nanti Safiyyah kena pakaikan untuk abang.”

“Ya,InsyaAllah. Abang pun ya.”

“Ya,InsyaAllah.”


Safiyyah bangun menuju ke hujung khemah, dia mengambil 2 pasang

baju putih yang tergantung di atas tali. Tertulis perkataan “Peserta Misi

Jihad Cinta” di belakang baju putih milik suaminya. Di bahagian hadapan

sebelah kiri, tercatat nama Uwais Al-Qarni dan di sebelah kiri terdapat

bendera kecil tertulis kalimah agung Lailahaillallah

Muhammadurrasulullah. Juga pada bajunya.

“Assalamualaikum.. Akh Uwais..”

Terdengar suara member salam. Safiyyah merenung lembut wajah suaminya.

“Waalaikumsalam.”

Uwais membuka pintu khemah.

“Akh, sekarang sudah tiba masa kalian. Seruan jihad sudah dipalu.”

“Baiklah. Terima kasih.”

Uwais menutup kembali pintu itu. Dia pusing menghadap isterinya.

“Sayang, dah tiba masanya.”

“Ya.”

Lantas baju jihad disarungkan ke tubuh. Usai keduanya bersiap, Uwais memandang isterinya.

“Kita jumpa di syurga ya.”

“InsyaAllah bang. Sekejap lagi kita bertemu semula.”


****

Boomm..


Boommmm..


Boommmmm..

Dentuman demi dentuman terdengar. Mereka tekun melaksanakan misi jihad.


Bumm!


Di sebuah tempat, terdampar beberapa tubuh. Bajunya berlumuran darah. Ada peluru tertimbus di dada dan di sekitar tubuh mereka. Harum darah syuhada’, rautnya tersenyum megah. Antaranya adalah pemuda bernama Uwais Al-Qarni. Kini dia sudah mengotakan janjinya.


Bummm!


Dan, di sebuah tempat. Darah mengalir laju. Wanita berjilbab itu

ditembak di belakang badannya. Peluru tertimbus dalam. Nur Safiyyah

tersenyum.

Roh para syuhada’ itu berterbangan di langit. Uwais dan Safiyyah sudah mengotakan janji. Mereka bertemu di syurga.




dipetik dari:
www.halaqah.net

karya asal:
Masturah Abu Bakar.

Wednesday, July 29, 2009

Chaiyok!!!

Kena jgk pegi..
kenal x kenal..
takut x takut..
kena hadapi dgn berani...
mlm ni sy bertolak...
ok...bersedia...

"Hai orang yang beriman, apakah sebabnya apabila dikatakan kepada kamu:Berangkatlah (untuk berperang) pada jalan Allah" kamu merasa berat dan ingin tinggal di tempatmu? Apakah kamu puas dengan kehidupan di dunia sebagai ganti kehidupan di akhirat? padahal kenikmatan hidup di dunia ini (dibandingkan dengan kehidupan) di akhirat hanyalah sedikit." (QS 9:38)

Kenapa lah...haihh....

Sunday, July 26, 2009

Dapat adek baru....

Malam Jumaat lepas..sy pelik...
slalunya, mak blk dr skolah dgn bwk adek sy yg skolah rendah 2 org tu jaa...
tp kali ni ada 4 org..
2 org tu adek sy laa..2 org lg sy x kenal..
sy tny mak sapa tu...
mak kata...
tu anak angkat mak...

Sejak bila mak amek anak angkat sy xtau..
tp mak kata, bdk2 ni bdk kemboja..
skolah adek sy bt program anak angkat..
mak kata ujung mgu, mak bwk blk umah..
sbb mak bapak diorg kat kemboja..
so kalo mak bapak org laen amek anak2 dr asrama...
diorg xda sapa la nak amek..
kesian...

apa2 pon, bdk2 ni mmg cpt mesra..
kejap jaa boleh msk dgn sy...
sy pon dah anggap mcm adek sdr wpon br 2 ari kenal...
yg kakak nama asmari, adek nama abd aziz...
dulu ada 8 beradek, skrang sy ada 10 adek bradek...=)

Dah xyah la mntk adek baby baru dgn mak...
dh dpt yg nii...
tgu kakak la plak mak kan...hehe...

...sy dan adek2 baru sy...

Tuesday, July 21, 2009

Gembira?? sedih???

Alhamdulillah..
sy dah pon slamat smpai ke msia...
byk dugaan dan cabaran sebelm blk..
tp sy rasa ada hikmah di sebalik semua tu...
apa2 pon...asal smpai sudah..
tu ja penting...heee...
oh...sy lepas taun 3!!!
gembira........=D

adek dah 2 tahun!!!

dah besar dah dia...huhu...

Tiba2....sy teringat mesir...
teringat insan2 di sana....
nak nanges....
huwaaaaaaaaaaa!!!!!!
sedeh...uhu...=(

Baru...

Sy kini berada di Malaysia...=)

Tuesday, June 23, 2009

Copy paste...




"Ustaz, apa hukumnya jika baju kita terkena artificial urine? Boleh bawak sembahyang tak?"

"Ustaz, perempuan yang melahirkan anak secara cesarean birth, kena mandi wajib tak?"

"Ustaz, boleh tak ambil wuduk dalam stagnant water?"

"Ustaz, berdosa tak kalau kita tengah belek-belek skull, tiba-tiba je skull tu retak sikit atau pecah?"

******

Terkesima saya mendengar soalan-soalan yang ditujukan oleh sebahagian pelajar-pelajar perubatan di sini.. Nasib baik dalam keempat-empat kes ini, soalan tersebut ditujukan kepada Ustaz Syed Abdul Kadir; ustaz yang saya kira boleh berbahasa Inggeris dengan baik.

Sedangkan boleh saja mereka tukarkan perkataan-perkataan tersebut kepada istilah yang lebih mudah difahami, seperti "air kencing tiruan", "air bertakung", "bersalin secara pembedahan perut", "tengkorak" dan sebagainya.

Fenomena ini bukan sahaja boleh dilihat di kalangan pelajar-pelajar perubatan, malah golongan agamawan juga tidak teragak-agak untuk menggunakan istilah-istilah bahasa Arab yang kurang difahami oleh masyarakat umum Malaysia ketika berceramah:

"Kita perlulah memikirkan bagaimana untuk mentatbiqkan syariah Islamiyah di negara kita.."

"Kira perlulah bersatu dalam mencegah thaghut yang bersarang di dalam masyarakat Islam di Malaysia."

"Marilah sama-sama meng-islah diri..."

"Pemikiran-pemikiran yang berlandaskan maaddiyyah..."

******

Nabi s.a.w. di dalam banyak peristiwa yang berbeza berkali-kali mengingatkan pengikut-pengikutnya supaya berkata-kata mengikut tahap kefahaman mereka yang mendengar. Orang yang bijak sebenarnya bukanlah orang yang boleh bercakap menggunakan bahasa yang bombastik, tetapi adalah mereka yang mampu mengubah laras bahasa mereka dalam bercakap menurut tahap kefahaman orang yang mendegar.

Seorang professor yang bercakap kepada mahasiswa di Universiti, tidak boleh bercakap sama seperti ketika beliau bercakap di dalam persidangan atau seminar kepada professor-professor yang lain.. Begitu juga dengan guru di tadika tidak boleh bercakap dengan anak-anak muridnya di tadika sama seperti dia berbual dengan teman-temannya yang lain.

Sama juga halnya dengan seorang doktor yang sedang menerangkan penyakit yang dihidapi oleh pesakitnya yang tidak mempunyai apa-apa pengetahuan tentang ilmu perubatan.. Bayangkan jika doktor tersebut menerangkan kepada pesakitnya yang batuk atau sakit tekak begini, "Makcik, makcik ni ada infection kat upper respiratory tract makcik.." Masuk akalkah?

*************

Sesetengah orang sengaja meninggikan laras bahasanya apabila bercakap atau menulis, supaya orang melihatnya sebagai orang intelektual, sedangkan apakah manfaat yang diperolehi jika orang yang mendengar tidak faham walau sepatah?

-->dipetik dr http://effysaiful.blogspot.com
terima kasih tuan blog..

LEGA...

Lega patho dah pon berlalu..

Hari ms paper kedua patho,(systemic pathology)
sggh, sy putus asa dah xtau nak jwb apa...
berfikir2.."apa lg nak hentam ni??"..
suma dah sy tembak...

smpai sy terlelap kejap..hehehe...
tp bila tgk org laen pon angkat pen ke udara...(sbb dah xtau nak jwb apa..)
sy tau, ramai yg ada perasaan mcm sy..
sy sengih, lega bkn sy sorg..=p

Habes ja lps pengawas amek kertas...
sy mengeluh, apa nak jd laa dgn paper patho sy...
tp bkn sy sorg megeluh...
ramai...
so, sy lega lg...

Sy bincang dgn kwn2...
yg ni ssh, yg tu xleh jwb, soklan ni unexpected...
bla..bla...bla..
suma muka sugul..
tp makan jgk kat luar...
konon2 nak lpskan rasa tensyen...
lega dpt mkn..
kenyang alhamdulillah...

Smbil makan...
sy msg mak...
mengadu laa soalan ssh...
suruh mak mendoakan sy dan kwn2...
mak reply "mak sntiasa doa utk kakak dan kwn2.."
hati rasa tenang...
lega ada yg sntiasa support dlm apa keadaan pon...
tq mak...

Balik umah...
sy semayang...
mohon mudah semuanya...
mohon di beri kejayaan...
dalam hati..
bersyukur, wpon byk yg sy x boleh jwb..
tp alhamdulillah, ada jgk yg boleh sy isi jwpn wpon x sempurna...
lega, ada yg sudi mendengar segalanya..

Apa2..pon, yg berlalu biarkan berlalu..
sy yakin, Dia akan membantu...
sy n rakan2 dah berusaha sedaya upaya...
insyaAllah...
ada rezeki ada laa..

p/s-->meh kita sm2 doa...utk kejayaan bersama..

Sunday, June 7, 2009

Perlu...


Perlu berubah...
dari segenap segi dan ceruk..
tp mcm mana??

~~~~~~~~~

Saturday, June 6, 2009

Tuesday, May 19, 2009

Baru satu....

Panasnya sekarang nii...bahang smpai x sgp kluar umah...
tp panas dunia kan...so kena sabar byk2, panas akhirat nnt xtau lg camna...ok?
lama dah x update blog..
so saja2 dok dpn laptop nii...
santai2 jap lps exam written paper 1 pharma td...

Soalan2 td alhamdulillah doktor byk ambek yg student dah predict..
tp lumrah pelajar..atau mungkin sy sorg ja kot..
bkn lah suma soalan sy dpt jwb dgn sempurna..
ada jgk yg sy lupa, so apa lg...hentam lah..hehe..
haii, kalao bt perangai hentam ubat bila dh jd doktor nnt,
mmg penaya(aniaya) org la jwbnya...ahaha..
eit, xleh gelak..kena wat seryes..
nyawa org penting..mana bleh bt maen kan...

Cakap panjang2...baru satu paper written lepas...
ada lg...(sat, tgh mengira2..)
9 paper lg..aduih byknya...
perjalanan mengejar mumtaz (doa2 kan kami suma bleh??) msh panjang...
awal bulan 7 nnt br dapat merdeka...
dlm kepala dah ada rancangan nak bt apa...
lg x sabar nak blk msia, rndu adek kecik...waaaa...

Dalam musim exam ni, sy x nafikan..
sy asek serabut kepala, hati x penah tenang..
tp alhamdulillah..ada kwn2 yg sentiasa berada di sisi...
asek bt lawak ja, smpai x larat nak gelak...hehe...
so hilang jgk keresahan hati tgk org2 sekeliling senyum..

Apa2 pon, perlu berusaha utk paper 2 pharma 23 hb nii...
topik2 paper 2 lg berat...
kena belajar lebih lagi la nmpknya...
harapnya xda perasaan malas or bertangguh yg dtg...
berusaha!!!

p/s-->kakcik, kakak nak jam tgn jugak...xda jam tgn, baju pon boleh..=p hehe...



jgn tensyen2..senyum dan ketawa selalu..tp jgn smpai lupa dunia eh..=)

Friday, May 8, 2009

Yok...yok..yok....

Jwb exam patho yok..

jom ramai2...
pastu smbut besday mira...
waaaa....

doakan sy...

p/s--kat kg johor slalu guna 'yok' utk jom...jawa kot...ehe..

Wednesday, May 6, 2009

Insaf sat...

Baru td sy menghadiri majlis menyambut ummi bella..
bila tgk mesranya ummi dgn anak2, teringat mak sy sdr...
x sabar nak blk msia..

Dalam pd tu, jumpa dgn syifa' jgk td, adek usrah sy...
x abeh2 dia mengusik sy..
mcm2 bnda...hehe..
dia kata, kakpiah kalao pos kat blog x sampai separuh muka surat..
tulis isi ptg ja...
ala syifa', kakpiah malas nak tulis pjg...
bkn ada apa sgt pn..

Jumpa dgn syafiah pn, dia sentuh psl blog jgk...
alahai adek2...
malunya kakpiah adek2 baca blog kakpiah..
mana x malu..
byk yg sy tulis..hedonisme semata...
hiburan ja byk...

tu yg sy insaf sebentar nii...
bila baca blog org2 agama..
malu sy...insaf sekejap...
tp nnt dah lama cket...
mula la sy cr lagu korea br kat youtube...
x pon, sy cek american top 40 lagu apa yg meletup dan terbaru...

hemm...safiyyah..
byk dunia btul...
perlu kurangkan bnda2 lagho neh..
yah...berusaha!!

Thursday, April 30, 2009

---------------

Exam dah Sabtu nii...
malasnya nak exam...
ikh..bleh plak camtu...hehe..
hemm, rasa mcm nak mengeluh byk2...
haihh..........

betimbun2 buku nak baca...
haihhh.......lagi...lagi dan lagi.....

sy dh jumpa ubat utk kawal marah...
*diam-->bt bodo-->blah-->redha*
bleh la sapa2 nak cuba lps nii...hehe...

oh..satu lg..
bencilah mkn dekat exam..
rasa mkn jiwang..
hehehehe..

dah..
stadi jom..

Sunday, April 26, 2009

Doktor zmn skrg...

Doktor2 muda sekarang, dah stat mencari pasangan...
orgnya x kesah...tp diharapkan yg dpt memahami kerjaya sbg doktor..
Baguslah dah stat mencari..nnt dah keja, ssh..
apa2 pn, jodoh pertemuan suma di tgn Tuhan..
ni blog kwn2...ada masa bleh lah lawat...
1.He Knows...
2.Tinta..
3.Aimjannah..
4.Khairaummah...

nsb baek sy dah jumpa...=p
yakinnya..hehe..xlah yakin sgt, sy serahkan sumanya di tgn yg Maha Esa...
tp sy harap anda doakan sy...
moga2 dipertemukan dgn yg tepat dan memahami utk dr nii...
kalao rajen baca la blog2 kat atas...
sj promote2 wpon xyah dipromote...=)

p/s-->perlu cr ubat utk kawal marah, cpt sggh sy melenting skrg nii...abes pkck2 arab yg agak2 krg ajar cket dgn sy kena maki hamun...haihh...darah muda...

Friday, April 24, 2009

Hati mcm biskut...


Sejujurnya, sy menulis kali ni atas sbb ingin meminta maaf kpd suma sempena imtihan yg bakal menjelang...
sy tulis tajuk hati mcm biskut pn sbb sy tau, dah byk jgk hati yg sy patahkan(bkn sbb cinta ye..)
bkn senang menjaga perasaan semua org...
kdg2 x sedar terkasar bahasa atau tersilap ckp...
kdg2 x sedar menyinggung hati dan perasaan kwn atau org sekeliling..
kdg2 x sedar mata yg menjeling disangka benci...
kdg2 x sedar muka yg masam akibat sakit disangka marah...

Ye, hati tu mcm biskut...
rapuh...pegang kuat cket bleh patah atau berkecai...
tambah2 kalao cecah(bhs kedah nii, harap2 anda paham..)dlm ayer teh or kopi...
eh, dah lari tajuk plak...
tu lah nak katanya, rapuh kan hati manusia ni...

perempuan apatah lagi...
perempuan lembut hati....
x payah ssh2 bertegang leher pn, kdg2 jelingan tajam cket dia dah anggap mcm marah..
padahal org nak tgk jam...
pakwe x msg lama cket...
dia ingat cari makwe laen plak...
ni contoh la ye..
sy x tujukan kat sapa2 pn...

akhir sekali, sy nak ulang blk ayat atas...
MINTAK MAAF ATAS SEGALA SLH SILAP KPD SUMA YG MENGENALI SY, ZAHIR DAN BATIN...
MINTAK HALAL SEGALA YG SY AMBIL KALAU X SEDAR...
MOHON AMPUN ANDAI TERKASAR BHS DAN PERLAKUAN...
DOAKAN SY NAJAH DLM PEPERIKSAAN...(kalau doa sy mumtaz lg elok..hehe..)
ok, dah laa..mcm tulis atas kad hari raya plak..
raya pn lambat lg..

ni sy tujukan kpd suma org ye...
sape2 yg mengenali sy...
x kiralah rapat atau x...
owh...kpd ahli bait yg tercinta..hana, husna, ika n eijah...
anda2 semua lah yg plg byk sy bt slp..
lmbt msk ke...kejut bgn smpai tekejut ke...usik mengusik...
sori...tp nak kalian maklum, sy syg sgt anda suma...

kpd rakan2 baek sy di mana2 pn..
kakcik dan dilos terutamanya...
mintak maaf kalao kakpiah bt salah...
moga persahabatan kita ttp utuh smpai akhir hayat...

setakat tu jaa....
peluk cium utk suma...=)

SAFIYYAH AMINUDIN...

Sunday, April 19, 2009

Cerita org x beridea...

Sebelum apa2, sy bg warning awal2...sy suka cerita psl dr sdr..kalao x suka, mintak maaflah...

Rabu mgu lepas:
-->mak abah tiba2 bt keputusan mengejut...nak sy blk msia lg thn nii...sy dh ckp ari tu, xnak blk...then suruh mak tlg antarkan brg..nak santan, (wpon bleh guna juz hind,sy nak santan paket jgk..xyah perah2..haha) bt nasik lemak br sdp...tp mak ckp, abah tahan x bg hantar sbb nak sy blk..mak ckp lg, kakak blk laa sblom kawen..nnt dah kawen dh x slalu blk..hesyy mak nii, ska fikir jauh2..huhu...sygnya mak abah dgn sy...oh...lalala...sy anak kesayangan...(kenyataan x konfem tp sy suka fikir mcm tu..)

Ahad, Isnin, Selasa, Rabu:
-->sy asek mkn tgh hari kat luar...abeh duet berbelanja di Paradise pizza, Chicken rock, kedai2 nasi ayam yg x diketahui nama...maen hentam mkn ja...yg pasti, utk beberapa hari ni, eijah n husna yg byk teman sy mkn kat luar...abes kuliah trus cabut gi makan...sng hati...

Rabu:
-->adek kepada seorg kenalan meninggal dunia...sy rasa terkesan sbb sy ramai adek...sy xtahu kenapa, tp sy sedeh wpon bkn adek sy...x dpt dibayangkan kalao bnda mcm ni berlaku kpd sy...mebi sy teresak2 x ingat dunia atau diam terkejut..yg pst, sy sdr xtahu tahap kesabaran dan ketabahan sy...kpd kenalan tersebut, moga bersabar...Allah SWT lebih sygkan dia...

Jumaat:
-->sc (usrah) senior di Mansurah..kali ni terakhir sblum diberhentikan sementara utk exam...sdeh x terkata tp sy perlu tabah, huu...sc sy gabung dgn sc husna...dpt dua naqibah..ummi ngan kak syikin, tp kami lagi byk ckp, hehe...mintak maaf ye kak syikin n ummi...tgh hari br bertolak ke sana, sy..husna..eijah...ijan..dura..najwa...yana..kay..dina..wani...teejay...n chaq...bes bila ramai2 bersama, dina siap blanja eskrem tuk suma ms pkck tramco berhenti solat jumaat, sweet=)...

masa sesi usrah lg bes..byk yg sy xtau lg rupanya(of course laaaa..) baru sy tau rupanya, jd o&g atau dlm bahasa melayu nya pakar skt puan jth hukum fardhu ain utk dr2 ppuan...chaq yg ckp psl nii..tekejut bkn maen sy sbb sy nak jd pakar kanak2,bkn skt puan..sy tny chaq, kalao suami x bg mcm mana?? chaq ckp...aii, spttnya bg lah..kan deal dgn ppuan...hemm, btol jgk..byk lg persoalan yg terungkai...tp sy mmg sure, ini antara usrah yg plg bes...sy lg suka ada naqibah berbanding jd naqibah..jadi naqibah, kena ckp ati2...x jd naqibah..bleh ckp sesuka ati...hehe...

Sabtu:
-->kelas patho mcm biasa...revision utk jars n slides..byk gilaaaa..uhuhu...xda apa yg bes tp ada skali tu ms tgh sembang2 dgn syafiq, paksu, pdaus n faiz...sy dpt tau, rupa2nya diorg ni ingat sy tua dr diorg...cess..marah btol sy...sy br 21 ok..faiz la nii buat cerita sbb ms kat skolah menengah org pgl sy kakpiah, itu sbb sy ada adek..bkn sbb sy tua...haihh...

sebelah mlmnya, sy byk melayan utube tgk britain's got talent..mulanya sy nak tgk psl susan boyle ja...tp dah terlayan yg laen skali..smpai tertdo sy tgk..yg pasti...susan boyle sgt mengkagumkan sy..mmg x boleh judge org berdasarkan penampilan dan usia..insaf sy sbb sblum nii sy suka tgk penampilan org dl b4 kelakuan, perangai atau bakat...

Ahad:
-->abes je memasak n makan, sy trus nak gosok baju utk ke kelas parasit..tiba2 slh seorg bdk umah ckp, hari ni xda klas, bes tahap gaban, aha...trus x jd gosok baju...dah tu, ika bt cdgn berjln2 kat masriyah plaza...suma stuju n bertolak dlm pkl 11 setgh cam2...dekat sana, xda bt apa pn, cuma mengayuh sampan dgn ika, husna n eijah...hana xnak naek, tp dia tlg tgkp gamba...kesian hana...lps mengayuh..men ape tu..langgar2 kereta eh?ntah, sy xtahu nama apa..tp sy naek 3 kali..ehe...rindu memandu kat msia...kepala sy byk kali terhantuk bila terlanggar, seryes penin...lps tu naek skirt pusing2 plak...lg la sy pening...lapar plak tu...

so lps maen2 kitorg mkn2 kat qomiyah...sng ati lg..ehe..
(nnt rajen2 sy upload gamba k..)

kesimpulan:
Apa yg bes dr idup sy sekrang nii??
bes...sbb idup xda sapa nak control, n nsb baek sy sdr xda la liar atau buas...so suma bnda insyaAllah terkawal..
sy nak manfaatkan idup sy btul2 sblom stat keja n kawen..
nnt dah keja n berkeluarga, mst x bebas sgt dah kan??
so skrg, kena guna ms muda sebaeknya...
ibadah pon mst bertambah alang2 dh free...
chaiyok2!!!

oh...exam jgn lupa..
5 hb dh stat...
kena stadi ok?

~satu gamba ckp la kan~

Thursday, April 9, 2009

Ubah...

Sy terkejut dgn perubahan beberapa org yg rapat dgn sy...
ada perubahan yg baek...ada perubahan yg x berapa baek...
ada yg berubah dr segi pemakaian...ada yg berubah perangai...ada yg berubah hati...

kalao perubahan pemakaian, dari x berapa terttp kpd terttp...sy sgt gembira utk mrk...
apatah lg yg mkn berttp...dulu tdg pendek, skarang tdg labuh...sy btul2 kagum...
tp kalao yg sebaliknya, sy harap anda berubah blk kpd anda yg lama...yg bertdg litup, manis dan sdap mata memandang...sy rindu anda yg dulu...sungguh...

Seterusnya, yg berubah perangai...
yg dulu diam..skarang bising cket...
yg dulu kurang yakin..skarang yakin...
yg dulu sopan...skarang kasar...
hermm...sy xda apa nak komen..
sy sendiri pon byk berubah perangai...

Perubahan hati pon ramai jgk sy tgk...
dulu di skolah menengah dgn org laen...skarang laen plak..
skolah menengah xkata lah...lama dah tinggal...cinta monyet jaa..
tp sy plik bila dua blan lepas sy tgk bersama dgn org laen, tapi tup2 hari ni sy tgk kat fb dgn org laen plak dah...
ada yg semalam sy tgk 'in a relationship' dgn mr. polan bin polan..
hari ni dah single, siasat pny siasat rupa2nya dah berpisah...
haihh...mcm2 hal..

Perubahan tu bagus...
tp bergantung kpd jenis dan matlamat perubahan...
mcm yg sy kata awal2 td...kalo berubah kpd yg mkn baek...tahniah...
tp kalo sebaliknya...faham2lah...
dan kpd golongan ini, sy nak anda yg dulu...
sy rindu....
berubahlah blk...

yg rindu,
Safiyyah Aminudin....

Tuesday, April 7, 2009

Tensi....

Akhirnya......
mak abah suruh sy blk jgk.........
oh....
sedeh dan gembira....
maaf utk2 insan(2) tersyg yg bakal ditinggalkan bt sementara waktu...

esok exam...doa2 la utk sy...

Monday, April 6, 2009

Suntuk!!!

Lusa exam pharmacology..
X sampai sebulan lg final exam...
serabut+serabai+kusut masai...
masa itu emas...
masa ibarat pedang...
masa x boleh berpatah blk...

masa...masa...masa...
time is ticking...



Epik High, One

Sunday, April 5, 2009

Lantak....

Mulut org...
mcm peluru yg x dpt dihentikan....
laju n pedih bila skali kena...
kalaopun x kena sasaran,
bnyi dh ckp tuk bt telinga panasss n tekezut....
ok, xleh nak buat apa2 bila kena tembak...
mati pon matilah...
lantak dan terima kasih byk2...

p/s--aura??perangai??dengki??mcm2 jenis org...haihh...

"complaining is good for you as long as you're not complaining to the person you're complaining about" ~Lynn Johnston~

"If you hate a person, you hate something in him that is part of yourself.What isn't part of ourselves doesn't disturb us." ~Hermann Hesse~

Wednesday, April 1, 2009

Perempuan dan kenapa..

Perempuan...
kenapa selalu beremosi?
kenapa selalu cepat terasa?

Perempuan...
Kenapa ada ja yg rasa x puas hati??
Kenapa perlu bermasam muka??

Perempuan...
Kenapa selalu demand tinggi2???
Kenapa selalu berdengki???

Perempuan...
Kenapa cpt sgt menangis????
Kenapa cpt lembut hati????

Perempuan....
Perempuan...
Perempuan...

'A woman can say more in a sigh than a man can say in a sermon.' ~Arnold Haultain~

Apa-apalah...

Masa berlalu laju...
hari berganti hari...
sy semakin dianjak usia....
dari segi angka...mcm muda..
tp dh lama sy di dunia...
nnt hari akhirat sy nak hadapi bawa bekalan apa??
apa kebaekan sy dah buat??
ibadah sy selama nii btul2 ikhlaskah??
sy dgn mak abah taat??
sy dgn kwn2 xckp blakang??
mulut berckp..mata memandang...telinga mendengar...
oh...byknya dosa...

dah...xmao melalut lalut dah...
cukup lah...

tiba2 rasa nak ckp-->kawan2, sy sayang semua....
Husna-->terima kasih tlg urut...=p

Friday, March 27, 2009

Thursday, March 26, 2009

Sayangku syg...

Sy xda tujuan nak berjiwang dgn tajuk nii...
hanya melepaskan tensyen lps abes exam pathology td dgn menyatakan rs cinta kpd dr sdr...
sbbnya, sy berjaya jgk amek exam wpun dh ada niat di awalnya untuk pura2 demam/skt kpla pd hari exam sbb tkt x abeh baca buku....
Jadinya, hari ini sy penuh dgn perasaan syg menyayang...
kpd diri sdr terutamanya...=D dan org2 laen jgk...mak abah adek2, kwn2...oh, dan x lupa, birthday girl tu...Dilos syg!!! (sy lupa sebenarnya, tp naseb baek baca blog mirah...sowii dlos...kakpiah ada amnesia cket..hehe...)

*bukti kecintaan sy terhdp dr sdr*

di pntu bilik saja ada 3 nama sy...
blom yg dlm bilik lg...
tp gamba blk xleh tjk..nnt pecah rhsia anak dara...hee..

Sunday, March 22, 2009

-------

Bila buat salah...
Sy rasa bersalah...
(bahasa apakah??!!)
uhuhuhu.....
apa sy dh buat??!!!

kata hati sy-->tensennya nak exam!!!

Wednesday, March 18, 2009

Hot stuff...

Sy gila sj blk skarang...haihhh...
music video terbaru super junior..sorry sorry...
abaikan gamba2 dpn dlm mv nii..xda kaitan pon...



Lyrics

Sorry Sorry Sorry Sorry
Naega naega naega munjuh
Nehgae nehgae nehgae bbajuh bbajuh bbajuh party baby
Shawty Shawty Shawty Shawty
Noonee booshuh booshuh booshuh
Soomee makhyuh makhyuh makhyuh
Naega micheo micheo baby

Baraboneun noonbit sokeh
Noonbit sokkeh naneun machi
Naneun micheo mwuheh holin nom
Eejen busuhnajido mothae
Guluhohneun nuheh moseup
Nuheh moseup nuhnen machi
Nae shimjangeul balbgo watnabwah
Eejen busuhnajido mothae

Uhdeel gana dangdanghageh
Ootneun nuhneun maeryukjuk
Chakhan yeoja ilshikeeran
Saenggakdeuleun bopyunjuk
Dohdohageh guhchim ubgae
Jungmahl nuhneun hwansangjuk
Dohleekeel soo ubseulmankeum
Naegae bbajuh buhryuseo

Repeat Chorus

Hey girl girl girl girl girl girl girl
Noonmanddeumyun ni saenggak Hey girl
Janakkehnah sashil nuh hana bakeh ahnboyuh
Mahlhaebwah ni mameh naega
Mahlhaebwah jari jabatneunji
Mahlhaejo naegeh mahlhaejo
Naneun babo babo babo

Joobyun saramdeuleun malhhae
Naega nuhmoo jukgeukjuk
Ee saesahngeh geurun saram
Uhdee handooleenyahgo
Geuguhl molla geunyuhl molla
Shigihamyuh haneun mahl
Naegae boorupdamyun geugun
Geudaedeulee geeneun guh

Repeat Chorus
Let’s dance dance dance dance (x3)

Hey eejen geuman naegae wahjooleh
Jungmahl michil gutman gatah yeah
Nan neoman saranghago shippo
Juhldeh dashi hanoon pahl saenggak ubseo hey

Aeineerakiboda chingookateun
Naega dwehgo shippeo
Neoeh modeun gomin seulpeum
Hahmkkeh ganjeekhagopa
Dashi ubseul mankeum mankeum
Nuhruhl nuhmoo saranghae
Naega bahran saram niga baro geu
that that that girl

Repeat Chorus

Monday, March 16, 2009

Antara Dua...

Pagi td sblum ke kelas, sy yg rindu abah dan mak..menghantar msg kpd keduanya..sorg dpt satu...
Utk mak, sy hanya menghantar khabar berita dan mcm biasa, ungkapan "luv u alwez mak" yg sy xpenah lupa tulis...
Utk abah...ada sedikit tambahan selaen khabar berita sy sbb sy jarang bermsg dgn abah(kesian abah)..maklumlah, sy anak perempuan sulung..mstilah lg rapat dgn mak...
sy tuliskan utk abah...yg sy rndu..agak kekok tp sy x kira, mmg sy rndu abah...

Selepas tu, sy ke kelas mcm biasa...
Baru setengah jam memfokus pd pengajaran doktor ttg treatment of thyrotoxicosis, sy dpt rasa gegaran hp...sy amek hp diam2 nak baca, "1 new message, abah"...
excitednya masa tu Tuhan ja tahu, abah jarang berbalas msg sbb slalu bz...
sy baca...abah tulis, "Pjg umur, abah betul2 teringat kat kakak pg td.bkn apa, nak tau, duet ckp ka x?nak blk x cuti nnt?kakcik dh book tket..London KL Air Asia cuma 99 pnd.kkk cuba tny Cairo Lndn berapa.Lndn KL nnt mntk kakcik book."

Sy terkedu bla baca msg abah..sy bercdg xmao blk ke Malaysia thn ni, kononnya nak menimba pengalaman musim panas di Mesir...thn 1 dan 2 yg lalu sy dh blk...
Tp bla abah offer mcm tu, sy dlm dilema...nak ke xnak blk..
sy reply msg abah.."Duet biasiswa ada lg abah, nnt kalo xda kkk bgtau eh..emm, xtau lg nak blk ka x...ingat xmao tp tergoda plak murah sgt london kl tu..pastu, bleh lwt london jap nnt ms transit..hehe.."

Dan selepas tu, mulalah sesi sy berbalas balas msg dgn abah..jarang2 skali br bleh bermsg dgn dia, so sy guna kesempatan tu sebaiknya wpon sy dlm klas...ada skali tu sy saja mengusik abah, nak tgk reaksi dia...sy tny, "abah, kalao blk thn nii..kakak nak kawen bleh??=p...hehehe.."
sy dh dpt agak jwpn abah...sy byk kali berseloroh dgn mak abah bertnykan ttg tu ..tp jwpn yg mak abah bg ttp sama.."nntlah dl, tgu abes belajar baru kawen naa..kakak muda lg.."
tp kali ni, abah reply.."Abeskan la dulu thn 4, tkt nnt ssh nak cope.."

Sy tergelak dgn jwpn abah...kalao dulu dia suruh sy abeskan belajar dulu, tp kali ni diawalkan...abes thn 4...hmm, sy agak mungkin sbb abah dh penah jumpa calon hati sy...mak pon sama..dan alhamdulillah mak abah suka..tp sy paham hati mak abah..risao tgk anak perempuan yg sorg ni sdh ada calon di hati..apatah lg sy belajar medic..mak abah tkt sy x dpt tumpu...

Tp lepas tu, sy reply lg kat abah..yg sy cuma melawak, sekadar mengusik wpon hakikatnya..mmg sy tny btol2...hehe..bla abah dh bg jwpn mcm tu, sy sedar yg sy msh mentah...mak abah ja dpt menilai sy sebaiknya...sy tahu sy msh blum matang utk buat keputusan..

Apa2 pon, bkn sbb tu tujuan sy nak pos kali nii...sy sebenarnya pening memikirkan nak blk atau x thn nii...iman sy mudah goyah dgn offer2 hebat mcm yg abah bg tu...contohnya mcm thn lps, sy beriya2 ckp xnak blk, konon2 nak timba pengalaman kat cni...teguh la kejap pendirian tu smpai sy abes exam..tp bla kol mak n mak kata nak sponsor sy blk..pendirian yg agak2 dh teguh xnak blk tu trus longlai...makanya, sy blk thn lpas..berturut2 dr thn 1...huhu....

Aiishh...pening2..nak blk ke xnak ni??waaa.....

p/s-->1.sepetang sy abeskan dgn membaca blog2 ahli komuniti perubatan...terkesan dgn blog2 ibu muda mcm 'mamabalqis' dan 'salam dari daerah abadi'...bagusnya muda2 lg dh jadi ibu..btol2 tabah..kagum!!
2.sy bangga jadi pelajar keluaran mrsm langkawi dgn keputusan spm baru2 ni wpon sy hny dua thn di sana..ni sy amek dr blog 'snippets of mine'...‘MRSM Langkawi mencatatkan GPM yang terbaik iaitu 1.4041 diikuti MRSM Taiping (1.5391), MRSM Pengkalan Chepa (1.5439), MRSM Tun Ghafar Baba (1.6865) dan MRSM Alor Gajah (1.9326),’’ ...seramai 277 calon spm dr mrsm dpt A1 dlm smua subjek tahun nii..bangga!!


Tuesday, March 10, 2009

Xda tajuk...

Seorg kwn sy tulis, jdlah org yg disenangi...
Seorg lg tulis, jgn jadi selfish semata mata disiplin masa...
mcm berkait, sy pn rasa tertarik...
Dua2 menyentuh bab perlakuan dan tata tertib dgn org sekeliling...
So mcm mana sebenarnya, kita nak jaga adab dlm ms yg sama jaga perasaan kwn2??
sy bg contoh situasi..

1.Ali amek brg Abu tanpa kebenaran sbb ms Ali amek, Abu tgh tdo..bla Abu dpt tau, Abu meradang dan bertindak berdiam diri dgn Ali spjg hari...wajarkah??
-->Sy rasa : amatlah x wajar tindakan Abu..bnda kecik mcm tu jgnlah dibesar besarkan...mungkin Ali tergesa gesa dan ingin meminta kebenaran Abu tp kesian bla melihatkan kwnya itu tdo...walaubagaimanapon, Ali perlulah cpt2 memberitahu Abu bila dia bangun sbb kalao lama2 tkt kecik ati Abu lalu bkn setakat berdiam diri tp mengamuk trus...

2.Jam dh menunjukkan pkul 9 pagi...kelas Pathology pon akan bermula pkul 9, Minah dh x senang duduk..menunggu kwnnya Senah yg x abeh2 besolek hampir berjam2 dpn cermin..Minah terus berlalu pergi meninggalkan Senah tanpa sebarang kata2...Senah kecik hati...
-->Sy rasa : Senah x ptt membiarkan Minah menunggu lama2 sbb x semua org ska menunggu...Minah plak seeloknya, bgtau la Senah dia nak ke klas dulu, manalah tau, Senah tu nak Minah tggu smpai dia siap makeup...penyelesaian terbaek, Senah ckp kat Minah agar pegi dl klas xyah tgu...at least Minah dpt ke klas dgn sng ati, Senah plak xda la kelam kabut sbb tkt org tgu...

3.Kinah br lepas bergaduh dgn boifren..dia menarik muka semasam masamnya smpai semua bdk serumah perasan..yg x besnya, Kinah lepas geram kat Limah x semena mena hanya sbb Limah terlanggar Kinah...lalu mereka berdua pon berperang besar dan x bertegur sapa berhari-hari...
-->Sy rasa : Sapa la x penah bad mood...byk bnda bleh bt kita bad mood, pms...gaduh ngan boifren..mslh duet..stadi x abeh...n bla3 lg...Kinah xpayah la nak tnjk muka masam dgn kwn2 serumah...depa bkn tau pon yg dia gaduh dgn boifren..lg baek dia simpan ja mslh dlm hati...jgn bermsm muka dgn org laen yg xda kaitan dgn mslh dia...apatah lg lepas geram kat org laen...kan elok kalo Kinah juz tenang...wat rilek ja dh...abes cita..slesai mslh..nnt xlama pas2 , mana lah tau boifren pon mntk maaf...xda la besaq mslh smpai libatkan ramai org..

4.Dah lama Man tgu Bob bayar duet dia yg Bob pinjam ms karnival buku lps...Bob pinjam byk..500 RM...Man plak, x sabar2 tgu Bob bayar duet...nnt kalao Bob dh bayar, bleh la dia beli anak patung bear baru utk makwe...tp dh nak dekat dua mgu, Bob x bayar2 jgk...Man naek angin..Man perli Bob dpn kwn2 laen, bla nak bayar duet dia...Bob diam, tp dlm hati, Tuhan ja tau dia sedih sgt..ingatkan Man paham situasi kewangan dia...
-->Sy rasa : Kalaopun Man x sabar2 nak duet blk, ckp la dgn Bob diam2...xyah la smpai dpn kwn2 laen...mesti Bob malu...Bob pon sebaiknya, bgtau la Man mslh kewangan dia...ckp dgn Man elok2 dia xda duet lg..nnt bla dh ada duet baru bayar..x elok jgk biar Man tgu duet dia berbayar, ntah2 Man pon ada mslh kewangan jgk...

Dah..sy bleh bg 4 contoh ja..
Tp ckp kot nak smpaikan mesej sy...
Apa2 pn, nak xnak, kita xleh slalu pentingkan hak dr sdr ja...
Kita kena pandai jaga perasaan org sekeliling jgk...
Sy tulis nii, sbg peringatan tuk suma, termsk dr sdr..
Sy pn kdg2 x sedar dh sakitkan hati org laen...
okeh..tu ja la kot..
watak2 xda kena mengena org idup or dh mati...

Sunday, March 8, 2009

Kenapa sy suka jajan....

Sy suka jajan kerana..

1.Jajan ada manis, ada masin, ada masam...

2.Jajan dpt menghlangkan skt kepala...(utk sy ja...)

3.Jajan warni warni...cantek...(jah ckp)..

4.Jajan dpt ilangkan stress n tensyen ms sy cdeh2...

5.Jajan bleh wat snek ms tgk cita..(oh..sy n shbt2 tersyg otw nak tgk cita nii..)

6.Sbb jajan, duet sy abes dgn berfaedah skali...ahahaha..

7.Sbb nama jajan itu sdr unik....

Jajan tu apa??
Jajan tu mknn kesukaan sy!!!

(org johor pgl segala jenis snek mcm keropok, coklat n mknn ringan laen jajan..ehe..abah sy yg ajar pgl jajan sbb dia org johor....abah!!! rndu abah...huhu)

emm...ni sy nak menyelit cket..
gamba kat atas, gamba ms sy kat airport nak blk cni thn lps...
gamba sy n mak....
ni separuh ja dr gamba...
ada lg sorg insan dlm gamba ni...
dia dok sebelah sy...
tp sy tepaksa potong sbb nnt gempaq satu zqzq..
sy pn xmao timbulkan kotroversi...
tp kenapa sy letak gamba nii??

sbb sy rndu sgt mak...



Saturday, March 7, 2009

Mak....

Mak....
kakak nak mak skarang...
kakak nak mak peluk kakak...
kakak rndu mak....
rndu nak dukung adek maysarah...
rndu kata2 nasihat abah...
rndu peluk cium kakteh n tam...
rndu bercerita dgn kakcik n abang...
rndu gelak tawa bangcik n kaknui....

kakak rndu malaysia...
rndu segalanya ttg msia...
malaysiaku...
mak!!!!!


Monday, March 2, 2009

Kawen muda??

Sy copy dr iluvislam nii...


Dan nikahkanlah orang-orang yang masih membujang di kalangan kamu dan juga orang-orang yang layak menikah dikalangan hamba sahaya kamu laki-laki dan perempuan, jika mereka miskin Allah akan memberi kemampuan kepada mereka dengan kurniaannya.Dan Allah maha Luas (Pemberiannya),lagi Maha Mengetahui (QS Annur :32)

Merupakan suatu perintah Allah agar segera menikahkan orang-orang yang masih bujang di kalangan kita.Bahkan seandainya kita termasuk golongan yang tidak mampu, jangan bimbang Allah swt sendiri akan memampukan kita.

Andai kita belum yakin dengan ayat Allah SWT perkataan apa lagi di dunia ini yang dapat menjadikan kita yakin terhadap sesuatu? Bah kan Rasullulah juga bersabda yang bermaksud:

Carilah oleh kalian rezeki dalam pernikahan (dalam kehidupan berkeluarga)
(Hadith riwayat Imam Ad Dhalani) dalam Musnad Al Firdaus


Dari Abu Hurairah r.a Rasulullah bersabda, 3 golongan yang akan selalu di beri pertolongan oleh Allah ialah seorang mujahid yang selalu memperjuangkan agama Allah swt ,seorang penulis yang selalu memberi penawar dan seorang yang menikah demi menjaga kehormatan dirinya(Hadith riwayat Thabrani) dikeluarkan oleh Ibnu Abi Hatim, dari Ad Dur Al Mantsur.

Abu Bakar As Siddiq pernah berkata Taatlah kamu kepada Allah dalam apa yang diperintahkan kepadamu iaitu perkahwinan,maka Allah akan melestarikan janjiNYA kepadamu iaitu kekayaan".

Allah telah berfirman “Jika mereka miskin Allah akan memberi kemampuan kepada mereka dengan kurniaannya(QS Annur:32)


Apa lagi alasan mereka yang telah diberi kesihatan tubuh badan ,keinginan yang kuat untuk bersama pasangan dan mempercayai Allah sebagai tuhan(ialah) untuk mengatakan diri ini belum memilih nikah sebagai jalan? Andai membujang itu suatu pilihan yang diberikan kepada mereka yang beriman.Maka ia adalah sesuatu yang dikategorikan sebagai kehinaan.

Rasullah bersabda lagi,Hadith Saad bin Abi Waqas berkata :
Rasullulah saw melarang Uthman bin Mazun dari membujang,seandainya baginda merestuinya,pasti kami akan membujang" (Sahih Muslim)


Sabda baginda lagi: dari Anas ra, Rasullulah Al Ma’shum bersabda,
Barangsiapa mempunyai anak perempuan yang telah mencapai umur 12tahun,lalu ia tidak segerakan mengahwinkannya kemudian anak perempuan tersebut melakukan dosanya di tanggung oleh ayahnya". (Hadith riwayat Baihaqi
)

Ibnu Ma’ud pernah mengatakan, "Seandai tinggal sepuluh hari sahaja dari usiaku ,niscaya aku tetap ingin kahwin agar aku tidak menghadap Allah dalam keadaan masih bujang"

Sahabat-sahabat sekalian,seandainya mahu merenung akan hadith-hadith ini,maka apa lagi yang dinanti,berusahalah sedaya upaya kita untuk menikah.Kerana hadith yang menyuruh bernikah berbunyi:

Abdullah bin Mas’ud ra: diriwayatkan dari Al Qamah ra katanya:
"Aku berjalan-jalan di Mina bersama Abdullah ra yang kemudian menghampiri Abdullah ra. Setelah berbincang beberapa ketika,Othman ra bertanya,wahai abu abdul rahman;mahukah aku jodhohkan kamu dengan seorang perempuan muda? Mudah mudahan perempuan itu akan dapat mengigatkan kembali masa lampau mu yang indah"

Mendengar tawaran itu Abdullah ra menjawab;

"Apa yang kamu ucapkan itu adalah sejajar dengan apa yang pernah di sabdakan oleh rasullulah saw kepada kami "

"Wahai golongan pemuda! Sesiapa di antara kamu yang telah mempunyai keupayaan iaitu zahir dan batin untuk berkahwin, maka hendaklah dia berkahwin,sesungguhnya perkahwinan itu dapat menjaga pandangan mata dan menjaga kehormatan.maka sesiapa yang tidak berkemampuan,hendaklah dia berpuasa kerana puas itu dapat mengawal iaitu benteng nafsu"
(Hadith riwayat Muslim)


Seandainya kita telah berusaha sedaya upaya,serahkanlah semuanya pada Allah.Dialah yang memberi rezeki.Bukanlah orang itu termasuk dalam golongan tidak mampu,seandainya dia terus membiarkan dirinya saja,tidak berbuat apa-apa lalu apabila ditanyakan kepadanya lalu dia menjawab TIDAK MAMPU.Akan tetapi seorang yang tidak mampu adalah mereka yang telah berusaha sekuat hati ,namun hasilnya tetap di tahan oleh Allah SWT sebagai ujian untuk dirinya.

Seorang saudara mengadukan dirinya yang masih kurang iman kepada sahabatnya,
"Saya rasa masih tidak kuat lagi untuk menikah” .

Jawab sahabatnya,
"Justeru kerana kamu masih belum kuat imanlah kamu harus menyegerakan nikah, kan nikah itu menyempurnakan separuh dari agama ?"

Lantas di sebabkan iman kita yang kurang inilah kita harus segera bernikah.Bagaimana kalian sahabat-sahabat ku?
Luruskan niatmu , jangan bernikah kerana keSERONOKan di dalamnya,jangan pula kerana orang mengatakannya BAIK atau apa sebab lain pun selain dari
Aku nikah kerana ALLAH dan RASUL SURUH !

Dan carilah pernikahan yang barakah.Zainab bin Jashyi dan Zaid bin Harithah yang cukup kuat iman mereka pun bercerai akhirnya.Zaid anak angkat Nabi,kekasih nabi,panglima perang ,manakala Zainab,ummul mukminin, satu figura yang tidak mungkin ada kelemahan dari imannya, mungkihkah lagi keimanan mereka diragukan.Lantas sahabat semua serahkan segalanya pada Allah SWT.

Bahagia bukan terletak pada kesenangan hidup,banyaknya harta,indahnya pasangan dan sebagainya.Bahagia itu terletak pada, firman Allah

Dan diantara tanda-tanda(kebesaran)Nya ilah Dia menciptakan pasangan-pasangan untukmu dari jenismu sendiri,agar kamu cenderung dan berasa temteram kepadanya.Dan menjadikan diantaramu rasa kasih dan sayang”. (QS anRuum:21)

Sejujurnya, sy x nafikan ramai yg berkahwen muda dan dpt mengecap bahgia...
mak dan abah sy contohnya...
berkawen dlm umur sy skrang(21 thn) di kala msh dlm pengajian di Australia..
dan alhamdulillah msh bertahan smpai skarang...
22 thn sdh bahagia bersama...
Sy sndiri didesak ramai pihak utk cpt2 berkahwen...ckp snglah...
agaknya, bila sdh ada yg bertakhta di hati..
kawen adalah penyelesaian terbaek pd mereka..
x sdap jgk mata memandang lama2 bersama tanpa ikatan yg sah..
ya, sy faham..bkn sy x mahu kawen...
malangnya, sy blom mampu utk melaksanakan t'jwb tersebut..
keperluan diri sdr msh terkapai2 utk dipenuhi..
apatah lg nnt bla dh kawen, keperluan seorg lg, dan mgkn seorg lg...=p
apa pun, insyaAllah..smpai msnya nnt, kawen lah sy...
tgu saja..

tp bg sesiapa yg nak kawen skarang...
xda mslh..
kalao anda rasa mampu, teruskan niat anda tu..
dan jgn lupa...
jemput sy ke majlis anda..hehe...


Hari ini indah...

Tajuk di atas xda kena mengena..
hari ini, sy x pegi kuliah...
di kala pagi yg indah td...
kepala sy tba2 berdenyut2 dgn bes..
sy sdr dpt dgr denyutan2 tersebut maha clear...
makanya, sy memutuskan utk x pgi kuliah..
g kuliah hanya akan memburukkan keadaan..
kesian aizah ke kuliah berseorgn...
sy dan ika dua2 skt kpala..
hana n husna ke cairo..
maaf lah jah..

bla dh reda kepala...
dpn laptop la keja sy..
ni hana tag...

here's the instruction:
  1. Go to your photos folder in your computer.
  2. Go to the 6th folder of photos.
  3. Go to the 6th picture in that folder.
  4. Put the picture on your blog and describe about it.
  5. Invite six friends to join the challenge.
  6. Link them in your blog and let them know they have been challenged.
gambar yg terpilih adalah....

ok..mari sy kenalkan..
ni adek sy..yg ke 3..
mohd redha aminudin..
sy jarang tonjolkan dia...
slalunya, sy lbeh ska cerita psl adek yg ke 2 dan ke 8..
athirah dan maysarah...
gamba ni ms raya 2007, umah tok kat batu pahat..
mlm raya rsnya nii..
konon2 nak buat lwk bodo dpn adek2 laen..
adek sy ni pon pakai la beg adek sy yg ke 6 atas kepala (hesy..mcm ni la bla ramai adek, kena bgtau nombor utk kenal pasti...)
dia sdr yg suh sy amek gamba nii...ehe..
redha msk 19 thn ni...
skarang dkt taylor's college amek persediaan utk ke new zealand..
insyaAllah kalo xda aral melintang, awal thn dpn...
tlg lah doakan adek sy ni ye...

mereka2 yg terplh utk ditag sy adalah spt berikut:
1.yan
2.dlos
3.mira zayanah
4.aini
5.ned belladona
6.ahmad

ni bkn paksaan k, sape2 nak bt bleh..kalo xsmpt pon xpa..amatlah difahami msg2 cbuk dgn kuliah dan assignment..

p/s: sy x ikut arahan pon...sy xda folder gamba ke 6, ada 5 ja..gamba ni pn sy men amek ja, sbb gamba ke 6, gamba sy...x bes laa...hehe..

Tima kaceh Ned!!

Ni dh dpt kebenaran ned utk copy dr blog dia...

JANUARY: Stubborn and hard-hearted. Ambitious and serious. Loves to teach and be taught. Always looking at people’s flaws and weaknesses. Likes to criticize. Hardworking and productive. Smart, neat and organized. Sensitive and has deep thoughts. Knows how to make others happy. Quiet unless excited or tensed. Rather reserved. Highly attentive. Resistant to illnesses but prone to colds. Romantic but has difficulties expressing love. Loves children. Loyal. Has great social abilities yet easily jealous. Very stubborn and money cautious.

FEBRUARY: Abstract thoughts. Loves reality and abstract. Intelligent and clever. Changing personality. Attractive. Sexy. Temperamental. Quiet, shy and humble. Honest and loyal. Determined to reach goals. Loves freedom. Rebellious when restricted. Loves aggressiveness. Too sensitive and easily hurt. Gets angry really easily but does not show it. Dislikes unnecessary things. Loves making friends but rarely shows it. Daring and stubborn. Ambitious. Realizes dreams and hopes. Sharp. Loves entertainment and leisure. Romantic on the inside not outside. Superstitious and ludicrous. Spendthrift. Tries to learn to show emotions.

MARCH: Attractive personality. Sexy. Affectionate. Shy and reserved. Secretive. Naturally honest, generous and sympathetic. Loves peace and serenity. Sensitive to others. Loves to serve others. Easily angered. Trustworthy. Appreciative and returns kindness. Observant and assesses others. Revengeful. Loves to dream and fantasize. Loves traveling. Loves attention. Hasty decisions in choosing partners. Loves home decors. Musically talented. Loves special things. Moody.

APRIL: Active and dynamic. Decisive and hasty but tends to regret. Attractive and affectionate to oneself. Strong mentality. Loves attention. Diplomatic. Consoling, friendly and solves people’s problems. Brave and fearless. Adventurous. Loving and caring. Suave and generous. Emotional. Aggressive. Hasty. Good memory. Moving. Motivates oneself and others. Sickness usually of the head and chest. Sexy in a way that only their lover can see.

MAY: Stubborn and hard-hearted. Strong-willed and highly motivated. Sharp thoughts. Easily angered. Attracts others and loves attention. Deep feelings. Beautiful physically and mentally. Firm Standpoint. Needs no motivation. Easily consoled. Systematic (left brain). Loves to dream. Strong clairvoyance. Understanding. Sickness usually in the ear and neck. Good imagination. Good physical. Weak breathing. Loves literature and the arts. Loves traveling. Dislike being at home. Restless. Not having many children. Hardworking. High spirited. Spendthrift.

JUNE: Thinks far with vision. Easily influenced by kindness. Polite and soft-spoken. Having ideas. Sensitive. Active mind. Hesitating, tends to delay. Choosy and always wants the best. Temperamental. Funny and humorous. Loves to joke. Good debating skills. Talkative. Daydreamer. Friendly. Knows how to make friends. Able to show character. Easily hurt. Prone to getting colds. Loves to dress up. Easily bored. Fussy. Seldom shows emotions. Takes time to recover when hurt. Brand conscious. Executive. Stubborn.

JULY: Fun to be with. Secretive. Difficult to fathom and to be understood. Quiet unless excited or tensed. Takes pride in oneself. Has reputation. Easily consoled. Honest. Concerned about people’s feelings. Tactful. Friendly. Approachable. Emotional temperamental and unpredictable. Moody and easily hurt. Witty and sparkly. Not revengeful. Forgiving but never forgets. Dislikes nonsensical and unnecessary things. Guides others physically and mentally. Sensitive and forms impressions carefully. Caring and loving. Treats others equally. Strong sense of sympathy. Wary and sharp. Judges people through observations. Hardworking. No difficulties in studying. Loves to be alone. Always broods about the past and the old friends. Likes to be quiet. Homely person. Waits for friends. Never looks for friends. Not aggressive unless provoked. Prone to having stomach and dieting problems. Loves to be loved. Easily hurt but takes long to recover.

AUGUST: Loves to joke. Attractive. Suave and caring. Brave and fearless. Firm and has leadership qualities. Knows how to console others. Too generous and egoistic. Takes high pride in oneself. Thirsty for praises. Extraordinary spirit. Easily angered. Angry when provoked. Easily jealous. Observant. Careful and cautious. Thinks quickly. Independent thoughts. Loves to lead and to be led. Loves to dream. Talented in the arts, music and defense. Sensitive but not petty. Poor resistance against illnesses. Learns to relax. Hasty and trusty. Romantic. Loving and caring. Loves to make friends.

SEPTEMBER: Suave and compromising. Careful, cautious and organized. Likes to point out people’s mistakes. Likes to criticize. Stubborn. Quiet but able to talk well. Calm and cool. Kind and sympathetic. Concerned and detailed. Loyal but not always honest. Does work well. Very confident. Sensitive. Good memory. Clever and knowledgeable. Loves to look for information. Must control oneself when criticizing. Able to motivate oneself. Understanding. Fun to be around. Secretive. Loves leisure and traveling. Hardly shows emotions. Tends to bottle up feelings. Very choosy, especially in relationships. Systematic.

OCTOBER: Loves to chat. Loves those who loves them. Loves to take things at the center. Inner and physical beauty. Lies but doesn’t pretend. Gets angry often. Treats friends importantly. Always making friends. Easily hurt but recovers easily. Daydreamer. Opinionated. Does not care of what others think. Emotional. Decisive. Strong clairvoyance. Loves to travel, the arts and literature. Touchy and easily jealous. Concerned. Loves outdoors. Just and fair. Spendthrift. Easily influenced. Easily loses confidence. Loves children.


NOVEMBER: Has a lot of ideas. Difficult to fathom. Thinks forward. Unique and brilliant. Extraordinary ideas. Sharp thinking. Fine and strong clairvoyance. Can become good doctors. Dynamic in personality. Secretive. Inquisitive. Knows how to dig secrets. Always thinking. Less talkative but amiable. Brave and generous. Patient. Stubborn and hard-hearted. If there is a will, there is a way. Determined. Never give up. Hardly becomes angry unless provoked. Loves to be alone. Thinks differently from others. Sharp-minded. Motivates oneself. Does not appreciate praises. High-spirited. Well-built and tough. Deep love and emotions. Romantic. Uncertain in relationships. Homely. Hardworking. High abilities. Trustworthy. Honest and keeps secrets. Not able to control emotions. Unpredictable.

DECEMBER: Loyal and generous. Sexy. Patriotic. Active in games and interactions. Impatient and hasty. Ambitious. Influential in organizations. Fun to be with. Loves to socialize. Loves praises. Loves attention. Loves to be loved. Honest and trustworthy. Not pretending. Short tempered. Changing personality. Not egotistic. Take high pride in oneself. Hates restrictions. Loves to joke. Good sense of humor. Logical.

sapa agaknya bln Januari n November tu eh??

Friday, February 27, 2009

Mengorak Langkah ke arah Muslimah Solehah

Ok...tajuk di atas mmg mantap..
sy hamek dr tajuk talkshow usrah gabungan smlm...
seryes, bes dpt bersama adek2...
n kwn2 terutamanya yg sy anggap dh mcm adek beradek sy..
ditambah plak ada panel2 talkshow yg hebat..
ummi aka kak paie n kak khaujah..
owh...bila nak dpt jadi mcm mereka??
LDK pon bes...tp skt segala rongga seh kena minum bancuhan tang oren campor garam n telur...erghhh...hana la nii...
ingatkan naqibah x kena minum...tp suma kena jgk...haisyy...
Berbalik kpd tajuk...eheh, tajuk ja mantap, sy bkn tau nak tulih pon...
tp xpa...meh sy cuba...
okeh...apa sy dan wanita2 laen di luar sana bleh bt utk improve dr kearah menjadi muslimah solehah??

1.menjaga akhlak...kurangkan ketawa dan berckp...(adeh, ssh nii...kena mntk tlg kwn2 control)

2.menjaga pemakaian dan menutup aurat..(sy xda la pakai merapu tp mebi bleh improve dr segi lpas nii stat pakai tdg labuh n kurangkan pakai sluar..insyaAllah...)

3.menjaga pandangan..(sapiah, pasni skali ternmpk je pastu toleh tmpt laen ye..xyah usha lama2..)

4.menjaga ikhtilat..(sng crita, kawen la tanpa bertangguh atau tergesa2..)

5.menjaga dan memperbykkan ibadah..(kena istiqamah slalu ye..)

6.belajar rajen2 utk menjadi doktor muslimah solehah yg mantap...

7.menjaga tutur kata dan perckpn dr perkara2 x berfaedah, kutukan, umpatan, fitnah, tipu daya dan dusta..

8.merendah diri dan malu berpada-pada..jauhkan dr takabbur, ujub dan riak...

9.menyibukkan dr dgn perkara2 berfaedah dan jauhkan dr dari berbual2 kosong..(perlu mengurangkan chatting dan sembang x tentu hala..hemm..)

10.mengajar diri utk menambah dan membaca ilmu2 agama (xleh ponteng m.i.s dh pasni)

11.berlemah lembut dan bersopan santun slalu..

12.kurangkan marah dan emo walaupon dlm keadaan mood yg x baek...

13.sentiasa menjaga kekemasan diri dan kediaman..

14.menambah skill msk, mengemas, menjahit n jaga anak utk menjadi isteri solehah n ibu mithali..(nii saja2 sy menambah tp bleh ja kann..hehe..)

byk lagi sy nak senaraikan tp dh pjg sgt n sy x larat nak tulih dh..
anda sdr pn pandai pikir apa yg terbaek utk dr anda suma menjadi muslimah solehah...
makanya..setakat tu ja lah..
kena stat amalkan perkara2 di atas hari nii occay?

wirdani yg cumel...

gamba wajib kena hamek...