Friday, March 28, 2008

Kenapa?

"Mengapa kamu meyuruh org laen mengerjakan kebaekan sedangkan kamu melupakan diri sdr, padahal kamu membaca kitab?Tidakkah kamu mengerti?"(ayat 44, Al-Baqarah)

I came acrossed this ayat mase usrah beberapa mggu lepas tp skang nii br la tergerak ati nak write sumting about it..(abeh aku campor mlayu n english..isk3..rojak2)..Anyway, juz nak ckp..ayat nii byk terkena btg idung sdr..n aku prasan jugak, bkn btg idung aku je kena..beberapa org kwn n org2 laen yg aku kenal pon byk yg terkena..(kita suma pon boley dikira daie' kan??)

Bila fikir2 blk..btol kan, kenapa kita senang2 je ajak org wat baek..sedangkan perkara kebaekan yg kita sruh org buat tu..kdg2 kita pon x wat..cam2 jugak dgn perkara2 x baek..cth:mengumpat, tangguh solat, membuang masa, sembang kosong..etc..ape yg ssh sgt utk buat perkara baek?n ape yg buat kita senang2 je menuturkan nasehat2 sedangkan kita sdr still terumbang ambing..?

Bkn la nak ckp xley bg nasehat sruh buat perkara2 kebajikan, tp nak tekankan..dlm kita menyuruh tu..kena ingatkan dr sdr jugak...kita dh laksanakan blom perkara tu? dlm melarang pon..kite dh pastikan ke dr sdr x meninggalkan perkara tersebut..sbg cth la..aku ckp kat kwn aku camni.."eh awak, jgn la tangguh2 smyg..x elok..gi smyg dulu ye.."..

Ok...nasehat tu dh baek..tp aku sdr pon kdg2 tangguh smyg jugak..sbb ape tangguh smyg.? sbbnya, buat bnda2 x berfaedah laen..mcm dok dpn komputer berjam-jam surf tenet..sembang2 dgn kwn2(dlm sembang2 tu mesti ade sesi termengumpat org plak..isk3..)Dh la sruh org jgn tangguh smyg..tp dr sdr plak yg tangguh(kdg2 la, bkn slalu..ye ke??)So mcm mana la org nak denga nasehat kite sdgkan kita pon blom sempurna amalan..

Aku xnak memanjang lebarkan syarahan n leteran..tkt org boring..tp apa2 pon, marilah kita sama2 ingatkan diri kita suma spy sentiasa melaksanakan amal kebajikan, meninggalkan perkara2 mungkar n dlm msa yg sma, mengajak org laen ke arah itu jgak...sbb itu tugas kita sbg khalifah di mka bumi ni..kan2?

"Berangkatlah kamu baik dgn rasa ringan mahupon dgn rasa berat, dn berjihadlah dgn harta dan jiwamu di jln Allah.Yang demikian itu adalah lebih baik bgmu jika kamu mengetahui.."(ayat 41, At-Taubah)

No comments: